Komentáře Nová možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů V posledních týdnech je v právních i podnikatelských kruzích velmi živě diskutována novela zákona o ochraně spotřebitele (zákon č. 634/1992 Sb.), která vedle zvýšení ochrany spotřebitelů vůči nekalým obchodním praktikám, zejména v rámci prodejních akcí (známí „Šmejdi“), zároveň přináší i novou a pro spotřebitele nenákladnou možnost řešení velké části jejich sporů s podnikateli. Novela by měla spotřebitelům již od 1. 2. 2016 zajistit oproti ekonomicky i časově náročné soudní ochraně rychlejší a efektivnější vymahatelnost jejich práv prostřednictvím zvláštního mimosoudního řízení. Na rozdíl od spotřebitelů se z novely příliš neradují podnikatelé, přičemž zejména velké subjekty budou muset podstoupit často těžko odhadnutelnou administrativní zátěž a pod hrozbou vysokých sankcí plnit některé nové a ze strany České obchodní inspekce („ČOI“) postižitelné povinnosti. Havel, Holásek Partners s.r.o., advokátní kancelář Florentinum Na Florenci 2116/15 110 00 Praha 1 Tel.: +420 255 000 111 Fax: +420 255 000 110 e-mail: office@havelholasek.cz J ak je v oblasti spotřebitelského práva běžné, novelu vyvolala povinnost České republiky implementovat právo EU, v tomto případě směrnici Evropského parlamentu a Rady č.2013/11/EU, o alternativním řešení spotřebitelských sporů (s určeným datem dokončení implementace 9. července 2015). Zároveň by novela měla reagovat na nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 524/2013, o řešení spotřebitelských sporů on-line, které s účinností od 9. ledna 2016 zavádí tzv. „platformu pro řešení sporů on-line“. Tu lze spolu s průvodními dokumenty a prezentací se snímky uživatelského prostředí nalézt zde. Platforma bude mít od 15. února 2016 podobu funkčních internetových stránek, pomocí kterých budou spotřebitelé z celé EU moci podat bezplatnou stížnost v případě zájmu o mimosoudní řešení sporu s jakýmkoli podnikatelem z EU. Platforma po získání potřebných informací postoupí řešení sporu příslušnému subjektu k mimosoudnímu řešení. Dle novely by měl podnikatel nově informovat spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem (včetně svých webových stránek) o příslušném orgánu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Tuto obecnou informační povinnost bude podnikatel povinen splnit již od 1. 2. 2016, neboť od tohoto data by měl být rovněž spuštěn daný systém řešení sporů u České obchodní inspekce (ČOI). Novela dává od tohoto data další tři měsíce pro přizpůsobení obchodních podmínek (které budou po úpravě rovněž plnit uvedenou informační povinnost). Podnikatel musí spotřebitele znovu informovat i v případě jejich sporu, který se nepodaří urovnat napřímo – to navíc již v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat. Neochota respektovat znění novely neplněním jakéhokoli aspektu výše popsané informační povinnosti může podnikatele přijít až na 1 000 000 Kč. Kromě současných orgánů pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (finanční arbitr, ČTÚ a ERÚ) s kompetencemi upravenými ve zvláštních zákonech, by měla nově získat působnost ve všech ostatních spotřebitelských sporech ČOI. Největší obava podnikatelů v této souvislosti, tedy riziko možného využití informací získaných při řešení spotřebitelských sporů pro eventuální následná správní řízení vedená vůči podnikatelům, byla nakonec převážena mnoha pozitivy spojenými s využitím k řešení sporů právě ČOI (zkušenosti, infrastruktura, zázemí atd.). Vedle ČOI připouští novela i jiné subjekty pověřené Ministerstvem průmyslu a obchodu, což budou v praxi zejména profesní organizace jako např. Česká advokátní komora. Ačkoli bude relevantní část novely o spotřebitelských sporech účinná od 1. 2. 2016, profesní komory s Ministerstvem průmyslu a obchodu aktivně komunikují již od začátku roku s tím, že by mohly být pověřeny a následně zapsány do zvláštního seznamu již v prvních únorových dnech. Zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu před ČOI nebo pověřeným subjektem bude možné pouze na základě návrhu spotřebitele, který může být samozřejmě podán i elektronickou cestou, a to do jednoho roku od prvního uplatnění předmětného práva vůči podnikateli, kterého novela označuje termínem prodávající. Ten bude mít povinnost do 15 pracovních dnů od vyrozumění poskytnout ČOI nebo jinému pověřenému subjektu své vyjádření k návrhu spotřebitele a dále úzce spolupracovat a poskytovat součinnost k efektivnímu průběhu řešení sporu. Za nedodržení těchto povinností hrozí opět pokuta až 1 000 000 Kč. Změnou oproti stávající obdobné úpravě má být zejména časové omezení doby trvání sporu na 90 dnů od jeho zahájení (u zvláště složitých sporů bude možné dobu prodloužit o dalších 90 dnů) a také to, že mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nebude zpoplatněné. Mimosoudní řešení by mělo v zásadě skončit buď uzavřením písemné dohody obou stran, nebo jednostranným prohlášením spotřebitele o ukončení účasti na řešení sporu. Nebude se tak jednat o obdobu soudního řízení (ČOI nebo pověřený subjekt nebude mít rozhodovací pravomoc), ale spíše o zavedení institucionalizované konciliace pro spotřebitelské spory. K dohodě by měly strany sporu vést odborně zdatní, nezávislí a nestranní pracovníci ČOI nebo pověřeného subjektu s vysokoškolským vzděláním v oboru právo. ČOI nebo pověřený subjekt budou mít ze zákona pravomoc stanovit podrobný postup pro mimosoudní řešení sporů a povinnost o něm spolu se základními body poskytovaného mimosoudního řešení sporů jasně a srozumitelně informovat veřejnost (zejm. prostřednictvím aktualizovaných internetových stránek). Postupy ČOI či pověřeného subjektu by tedy neměly nahrazovat soudní řízení a nesmějí zbavovat spotřebitele nebo obchodníky jejich práva obrátit se pro zjednávání nápravy na soudy. Takové právo náleží oběma stranám kdykoli v průběhu trvání popisovaného mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Pokud se však spotřebitel obrátí se svým návrhem na ČOI nebo pověřený subjekt až po zahájení soudního řízení o konkrétním sporu, příslušný orgán jeho návrh odmítne. Každý svědomitý podnikatel, který v jakékoli míře uzavírá smlouvy se spotřebiteli, by se měl připravit na účinnost části novely upravující spotřebitelské spory od 1. 2. 2016, velcí podnikatelé i na možnost nárůstu této sporné agendy do budoucna. Spotřebitelé by stejně jako doposud měli pečlivě vybírat, od jakého subjektu budou zboží a služby odebírat, přičemž možností, jak se dobrat k prověřeným podnikatelům existuje nepřeberné množství. Nikdo si v tuto chvíli netroufá kvalifikovaně odhadnout, kolik sporů budou spotřebitelé přes ČOI ročně řešit a zda bude možné nové řešení sporů hodnotit jako úspěšné. Na trhu se totiž vedle fenoménu webových stránek sbírajících zkušenosti s konkrétními podnikateli a sociálních sítí, které usnadňují výběr spolehlivého partnera, objevil například i portál www.vasestiznost.cz provozovaný obecně prospěšnou společností dTest. Ta nabízí kombinaci bezplatného řešení sporů rovněž na principu konciliace (nesouvisí ovšem s výše popsanou zákonnou úpravou, ale stojí vedle ní) s provozováním databáze podnikatelů s konkrétními spotřebitelskými recenzemi. Dalibor Kovář, advokát Havel, Holásek Partners s.r.o., advokátní kancelář