Aktuálně Rychlý justiční přehled | Zpravodajství | Lidé | DEAL MONITOR Příběh (ne)diskriminačního mýtného v Německu Na začátku ten nápad vypadal jako jeden z předvolebních slibů, který výsledky voleb odvanou tak rychle, jak přišel. Zavedení mýtného na německé dálnice se ale nakonec dostalo nejen na půdu Bundestagu, ale i do Bruselu. A ten jeho spuštění, plánované na začátek příštího roku, považuje za diskriminační. Vyplývá to z dokumentů, které na začátku března zveřejnil týdeník Spiegel. Byl to velký tahák, když Křesťanskosociální unie (CSU) před německými volbami na podzim 2013 přišla s návrhem na zpoplatnění dálnic. To se totiž mělo týkat především cizinců, kteří Německo používají jako tranzitní zemi. Domácí řidiči by změnu tolik pocítit neměli. O roční poplatek za dálnice by se jim podle návrhu totiž snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, kterou teď platí. Už v zárodcích návrhu se ozvalo Rakousko a Nizozemsko, když zákon označily za diskriminační a sousedům vzkázaly, že jestli v jeho dopracování budou pokračovat, obrátí se na Evropskou komisi. Po volbách vývoj kontroverzního návrhu CSU nabral obrátky. Nejprve se k němu vyjádřil tehdejší eurokomisař pro dopravu Siim Kallas, který na rozdíl od šéfa Evropské komise Barrosa uvedl, že německý záměr nepředstavuje žádnou diskriminaci na základě státní příslušnosti. V létě loňského roku pak německý ministr dopravy Alexander Dobrindt návrh ještě obohatil o zavedení mýtného i na spolkových a místních komunikacích. Vzhledem k tomu, že ročně se přes území Německa prožene 170 milionů zahraničních aut, je logické, aby se jejich řidiči podíleli i na kvalitě infrastruktury, tvrdil tehdy ministr. Opulentní nápad na zpoplatnění všech silnic Německa se nakonec neujal, nicméně v prosinci loňského roku prošel zákon v původním střídmém znění německou vládou a koncem březnu ho čeká závěrečné čtení ve spolkovém sněmu. Německý Spiegel však na přelomu února a března přišel s informací, že celý projekt skončí debaklem, a to na základě právního stanoviska, které uniklo od zdroje z Evropské komise. Dokument, který týdeník získal pravděpodobně z kabinetu slovinské eurokomisařky pro dopravu, nesouhlasí s německým zákonem ve dvou oblastech. Prvním velkým problémem je diskriminace cizinců. „Je v jasném rozporu tvrdit, že mezi zákony (o zavedení mýtného a o snížení daně) není žádná souvislost, když se všem domácím řidičům sníží daň přesně o tolik, kolik by museli platit na mýtném,“ cituje Spiegel dokument Komise. Druhou výtkou je rozdíl mezi cenou krátkodobých a dlouhodobých dálničních známek. Celoroční viněta by měla řidiče přijít na 20 až 25 eur. Známka na pouhých deset dnů by ale měla stát celou polovinu roční ceny, tedy 10 eur. Evropská komise se německým zákonem může oficiálně zabývat až ve chvíli, kdy jej schválí německý parlament, tedy na konci měsíce. Ovšem materiály, které Spiegel získal, můžou hlasování německých zákonodárců ještě proměnit v napínavé představení. Autor: Mgr. Mariana Wernerová