Lifestyle ČEZ Zdroj: ČEZ Pavel Cyrani: Pro pohodlí domácností chceme dělat maximum Společnost ČEZ přichází se zcela novou nabídkou produktů nejen z oblasti energetiky, ale i servisních, asistenčních a finančních služeb. Reaguje na přání domácností i firem být energeticky soběstačnějšími a úspornějšími. „Zákazníkům se to vyplatí,“ říká v rozhovoru člen představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Doménou ČEZ je hlavně provoz velkých elektráren. Proč by se tak velká firma měla pouštět do nabídky malých energetických řešení? Na tomto trhu nejsme žádným nováčkem. ČEZ jako dodavatel energií obsluhuje miliony zákazníků a už tyto produkty jsou zákaznickými řešeními. Celý evropský a koneckonců i globální energetický trh se mění, mění se potřeby domácností i podnikatelů a my se tomu přizpůsobujeme naší nabídkou. Jde sice částečně o produkty z jiných oborů, ale vždy mají něco společného s energetikou. Pro domácnosti jsme spustili například prodej plynových kotlů a tepelných čerpadel na klíč, včetně přípravy, instalace a servisu. Podobně také poskytujeme pojištění a v případě poruchy jakýchkoliv spotřebičů v domácnosti – nejen těch od ČEZ – zajistíme prověřeného opraváře. A pro ty, kteří odebírají od ČEZ elektřinu nebo plyn, máme řadu výrazných slev nebo nějakou speciální výhodu. Podobně přistupujeme k firemním zákazníkům. Naše společnost ČEZ ESCO nabízí veškerý servis spojený s energetickým hospodářstvím firmy, od energetického poradenství a instalací vlastních zdrojů energie přes úsporné osvětlení až po provoz, údržbu a servis energetických zařízení. Novou nabídkou reagujete na očekávanou decentralizaci energetiky. Co konkrétního si vlastně lze pod tímto trendem představit? Za posledních několik let malé ekologické zdroje energie výrazně zlevnily. Ať už jde o tepelná čerpadla, střešní fotovoltaické elektrárny, nebo kogenerační jednotky vyrábějící elektřinu i teplo zároveň. A s nižší cenou o ně samozřejmě roste zájem. Energetická soustava, tak jak ji známe, se bude postupně měnit s tím, jak těchto zdrojů bude přibývat. Už zde nebudou pouze velké centrální elektrárny, z nichž proudí elektřina přes přenosovou a následně distribuční síť až k zákazníkovi. Vedle centrální výroby se součástí energetiky stanou i nové malé lokální zdroje energie. Ty pokryjí velkou část poptávky po elektřině přímo v místě spotřeby a v některých částech dne mohou fungovat i jako ostrovní systémy. A přijde nám logické, že zákazníkům bude tyto produkty a s nimi spojené služby nabízet stabilní energetický dodavatel, jako je ČEZ. To zní jako zajímavá vize, ale jaká je pravděpodobnost, že tato změna skutečně nastane? Podívejte se na Západ, tam už se to děje. A i u nás čím dál víc domácností nebo podnikatelů uvažuje o tom, že si pořídí vlastní zdroj energie a že se stanou takzvanými samovýrobci. Jejich zájem si ověřujeme pravidelnými průzkumy a pilotní nabídkou nových produktů. Krátce poté, co jsme loni na podzim představili nabídku střešní fotovoltaiky, se na nás obrátilo přes tisíc zájemců, 150–200 elektráren nainstalujeme do konce roku. Co lidi k energii ze slunce táhne? Kromě nižších nákladů na energie je motivuje i touha být soběstačnějšími, a chránit se tím například před skokovým zdražením energií. Někteří se zas chtějí chovat ekologicky, protože tyto zdroje mají nulové nebo velmi nízké emise skleníkových plynů. A pak je tu ještě jeden zásadní důvod, a to jsou dotace pro spotřebitele. Loni schválená podpora z programu Zelená úsporám umožňuje domácnostem čerpat dotaci až 100 tisíc korun na střešní fotovoltaiku a stejnou i na tepelná čerpadla. Vedle toho jednotlivé kraje přispívají na výměny kotlů. To lidem jednak usnadňuje financování, ale také výrazně zkracuje návratnost jejich investice. Domácnostem nabízíte i produkty mimo oblast energetiky. Jak máte jejich poskytování profesionálně zajištěné? Proč by si zákazníci měli od ČEZ pořizovat například pojištění nebo úsporný spotřebič? Je výhodné být zákazníkem velké, zavedené společnosti s řadou kontaktů na trhu. Dává nám to možnost vytěžit pro zákazníka maximum ze spolupráce s dalšími zavedenými firmami a organizacemi, se kterými tyto produkty připravujeme. Nabídka je vždy od renomovaného poskytovatele a je spojena s nějakým benefitem. Například v oblasti zmiňovaného prodeje bílé techniky, tedy lednic, praček a myček, ČEZ zákazníkovi při pořízení nového spotřebiče zdarma zajistí dovoz až do bytu, bezpečné zapojení včetně předvedení a případný odvoz a likvidaci starého přístroje. Zákazník se tak nemusí o nic starat, spotřebič získá za výhodnou cenu a bez jakékoliv námahy s jeho pořízením.