Komentáře Rušné časy pracovního práva V oblasti pracovního práva je v poslední době nezvykle rušno. Nejenže na podzim minulého roku vstoupila v účinnost technická novela zákoníku práce a Parlament ČR v současné době projednává další novelu tohoto předpisu, ale už je také připravena koncepční novela, která by měla být účinná od dubna příštího roku. Další novinky K dalším novinkám patří např. změny v oblasti plánování a rozvrhování pracovní doby, kdy by se měl zaměstnanec nově seznámit s písemným rozvrhem pracovní doby nejpozději dva dny před začátkem naplánovaného období, zjednodušení doručování písemností zaměstnancům ze strany zaměstnavatele, kdy již nebude nutné doručovat písemnost osobně i mimo pracoviště zaměstnavatele a kdy dojde ke sladění postupů při doručování s pravidly pošty, nebo výslovné vložení zákazu, aby pracovněprávní vztahy vzniklé mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem rozhodoval někdo jiný než soudy. V neposlední řadě bychom rádi zmínili i změny týkající se výpočtu dovolené, odborů, hromadného propouštění či přechodu zaměstnanců. Výše uvedené změny jsou pouze některé z navrhovaných, přičemž o všech změnách se prozatím ještě jedná v rámci připomínkového řízení a se sociálními partnery. Na konkrétní podobu koncepční novely si tedy budeme muset ještě chvíli počkat. Havel, Holásek Partners s.r.o., advokátní kancelář Florentinum Na Florenci 2116/15 110 00 Praha 1 Tel.: +420 255 000 111 Fax: +420 255 000 110 e-mail: office@havelholasek.cz Vrcholový řídící pracovník První nejvíce očekávanou změnou by mělo být zavedení zvláštní kategorie zaměstnanců – takzvaných vrcholových řídících pracovníků. Vrcholovým řídícím pracovníkem by se mohl na základě dohody se zaměstnavatelem stát a) vedoucí zaměstnanec, který je v přímé řídící působnosti statutárního orgánu případně zaměstnavatele-fyzické osoby, nebo b) vedoucí zaměstnanec přímo podřízený takovému vedoucímu zaměstnanci za podmínky, že zaměstnavatel sjednal se zaměstnancem uvedeným pod písmenem a) nebo b) mzdu a jeho průměrný měsíční výdělek činí alespoň 100 000 Kč. Na vrcholového řídícího pracovníka se poté budou moci aplikovat výjimky týkající se převážně rozvrhování pracovní doby (týdenní pracovní dobu by si určovali sami), odměňování (vyloučení poskytování mzdy, příplatků nebo náhradního volna za práci přesčas, za práci o svátcích, za noční práci a za práci v sobotu a v neděli) a překážek v práci (vyloučení poskytování náhrady mzdy za jiné důležité osobní překážky v práci). Home office Druhou zajímavou novinkou je stanovení pravidel pro práci mimo pracoviště zaměstnavatele. Výslovně se upravuje povinnost zaměstnavatele hradit náklady spojené s komunikací, jakož i další náklady, které zaměstnanci při výkonu takové práce vzniknou. Navíc tyto náklady nesmí být zahrnuty ve mzdě, platu nebo odměně z dohody. Tato konkretizace míří především na současnou praxi, kdy si zaměstnavatelé často neuvědomují, že by v případě tak zvaných „home officů“ měli zaměstnancům poskytovat určitou náhradu nákladů, které jim vznikají při práci z domova. Vzhledem ke skutečnosti, že zákoník práce již dnes stanoví, že zaměstnavatel nesmí přenést náklady spojené s výkonem práce na zaměstnance, odpadne uvedeným konkrétním ustanovením mnoha problémů a zaměstnavatelé budou mít jistotu, jak se v takových případech zachovat. inzerce Petra Sochorová, counsel Havel, Holásek Partners s.r.o., advokátní kancelář Pavla Kaufmannová, advokátní koncipientka Havel, Holásek Partners s.r.o., advokátní kancelář