Aktuálně Zpravodajství Hledá se viník. Boural člověk, nebo počítač? „Elon Musk si všiml mého videa! Jsem v sedmém nebi!" jásal čtyřicetiletý Joshua Brown z Cantonu v Ohiu v polovině dubna krátce poté, co Musk, šéf automobilky Tesla Motors, upozornil na Brownovo video nahrané na YouTube. Veterán z Iráku a technologický nadšenec kamerou za čelním sklem natočil, jak se jeho elektrická Tesla Model S přepnutá do režimu Autopilot na dálnici samočinně elegantně vyhnula odbočujícímu náklaďáku, a zabránila tak pravděpodobně fatální nehodě. Což se Muskovi hodilo coby ukázka schopností jím vyráběného luxusního sedanu. Nicméně rostoucí komunita majitelů tesel reagovala vesměs s nadšením, a třebaže Tesla v návodu k vozu upozorňuje řidiče, že je nutno na Autopilota dohlížet, mít stále ruce na volantu a být připraven kdykoli převzít vládu nad vozidlem, rozhodně ne všichni to dodržují. Na YouTube se veze muž čtoucí za volantem noviny, Brown samotný zase z místa řidiče za jízdy přelézá na zadní sedadla a podobně. I někteří majitelé si však uvědomují, že Autopilot má zatím své limity – zvlášť po Brownově nehodě. „Dává vám falešný pocit bezpečí," říká majitel Modelu S Pete Cordaro. I analytici se shodují, že se vizionář Musk tentokrát unáhlil a že zřejmě systém není zatím připraven splnit to, co sám majitel automobilky sliboval – že Autopilot snižuje pravděpodobnost nehody o 50 procent. Analytici se shodují na tom, že i tato nehoda je důkazem, že na zcela samočinně řízené vozy je ještě brzo, byť Tesla argumentuje tím, že to je první smrtelná nehoda za víc než 200 milionů kilometrů, které její vozy ujely v módu Autopilot. Ovšem objevily se hlasy, že by Tesla měla vozy s Autopilotem minimálně svolat do servisu – pokud systém nepozná, že na silnici před ním stojí kamion, je to jednoznačná chyba, upozorňuje Clarence Ditlovová, ředitelka washingtonského Centra pro bezpečnost automobilů. „Pokud vybavíte vozidlo Autopilotem, říkáte tím lidem, že tomu systému můžete věřit, i když je tam z právních důvodů upozornění, že máte mít neustále ruce na volantu," řekla Bloombergu. Ovšem firma Mobileye NV, která do Modelu S dodává technologie, upozorňuje, že její systém je nastavený tak, že začne samočinně brzdit, když hrozí srážka s vozidlem jedoucím před teslou – ovšem nejdříve v roce 2018 bude její software schopen zabrzdit i tehdy, kdy bude před autem překážka napříč vozovkou, což byl právě Brownův případ. Výrobce vozu v tiskovém prohlášení po nehodě zdůraznil, že taková situace (vysoký bílý kamion přes cestu splývající s nebem) a další okolnosti jsou „extrémně nepravděpodobné". Zda nehodu zavinila Tesla, Brown, anebo řidič kamionu, zkoumá americký dopravní regulátor. Má se zabývat právě i tím, jak se na nehodě podílel počítač, který v době nehody „seděl za volantem". Pro výrobce je to ovšem tak jako tak rána. Je zjevné, že svůj díl odpovědnosti těžko zapře. Jak připomíná profesor filozofie a etiky Patrick Lin, testovat takový systém při provozu je něco zcela jiného než třeba běžný počítačový program - pokud vám spadne textový editor v beta verzi, přijdete jen o data a čas strávený prací. U aut je situace fatálnější. "I když uživatel dal souhlas k tomu, že se podílí na testu, jiných řidičů ani chodců se nikdo neptal," píše v eseji pro Forbes a připomíná, že stejně většina lidí ani manuály nečte, protože aby se v nich člověk vyznal, potřeboval by minimálně právní vzdělání. Autor: Mgr. Mariana Wernerová O tři týdny později už Brown takové štěstí nemá. Do cesty se jeho vozu postaví odbočující kamion. Tesla pod návěsem ve velké rychlosti podjíždí, střecha se trhá a vůz se zastavuje až o pár set metrů dál o sloup. Řidič, který před nárazem vůbec nebrzdil, neměl šanci přežít. Tragická událost, ale až potud ničím zvláštní. O další tři týdny později však vyjde najevo, že Brownův vůz při nárazu řídil stroj. A nebrzdil proto, že kamion vůbec nezaznamenal – bílý přívěs mu splynul s nebem na horizontu. A podle šoféra kamionu Brown před nehodou sledoval film z DVD přehrávače. Muž, který své auto miloval a říkal mu Tessy, se tak stal vůbec první známou obětí auta řízeného počítačem. A nehoda samotná pak velkým problémem pro Muska i Teslu. Není totiž zcela jasné, kdo je za ni zodpovědný. Americká automobilka vyrábějící výhradně elektromobily volila při zavádění samočinně řídících vozů zcela odlišný přístup než její konkurenti. Ti obvykle dlouhé roky automatické vozy testují na uzavřených tratích, kde nemohou způsobit žádné škody (jako například Google). Místo toho systém nazvaný Autopilot dala loni majitelům vozů k dispozici dokonce už v testovací fázi beta verze s upozorněním, že zodpovědnost za bezpečnou jízdu je na řidiči. „Nevybavuji si jediný příklad čehokoli podobného zaváděného do automobilového průmyslu v beta fázi," řekl pro New York Times analytik Ron Montoya z výzkumné společnosti Edmunds.com. „Všechno se musí skrznaskrz otestovat, než se to pustí ven," diví se. „Žádný jiný výrobce neprodává zákazníkům neozkoušenou technologii," přisadil si šéf kalifornské konzultantské firmy CarLab Eric Noble. inzerce