Analýza Z praxe Dluhy si mají veřejné zdravotní pojišťovny vymáhat samy Na konci srpna vzbudila rozruch zpráva ochránkyně veřejných práv Anny Šabatové. Podle ní si zdravotní pojišťovny nemají zdravotní pojišťovny najímat externí advokáty na vymáhání dluhů na zdravotním pojištění, protože to neúměrně zvyšuje náklady na vymáhání dluhu. Pojišťovny si tyto rutinní úkony mají zajišťovat vlastními právníky. Exekuce až na posledním místě Standardně jsou pak dlužníci obesíláni upomínkami, výkazy nedoplatků, výzvami k úhradě pravomocně předepsaných pohledávek. Pojišťovny také vychází vstříc těm plátcům, kteří mají snahu uhradit své pohledávky formou splátek, povolením odkladu či si požádají o odstranění tvrdosti při předepisování penále. „Snaha pojišťovny je však v mnoha případech zmařena neplněním oznamovacích povinností ze strany plátců, kteří se nezdržují na místě trvalé adresy a kontaktní adresu, na kterou by bylo možno informace zaslat, tito plátci pojišťovně nesdělí, anebo nechtějí sdělit,“ poukázal na jednu z komplikací Petr Kvapil ze Zaměstnanecké pojišťovny ŠKODA (ZPŠ). „V případě, kdy není možné vymoci pohledávku vzniklou jako nedoplatek na zdravotním pojištění jinou cestou než exekucí, ale nezbývá pojišťovně nic jiného, než využít placených služeb exekutorů. Do té doby ale vymáhají nedoplatky zaměstnanci VZP,“ říká Tichý. Stávající systém vymáhání je vyhovující Obdobně postupuje VZP. „V praxi bohužel není reálné vždy zajistit vymáhání dluhů jen interními právníky. A to s ohledem na množství dlužných pohledávek, které musí zdravotní pojišťovna operativně řešit s danými personálními kapacitami,“ vysvětluje Mario Böhme z Oborové zdravotní pojišťovny (OZP). K vymáhání dluhů využívá vybrané soudní exekutory, nikoliv právní kanceláře. Na soudní exekutory se obrací OZP v případech, kdy dlužníci dobrovolně dluhy na pojistném a penále neuhradí a výše dluhu přesahuje 3 tisíce korun. „Stávající způsob vymáhání považujeme za vyhovující zejména z důvodu profesionality činnosti soudních exekutorů a tomu odpovídající poměrně vysoké vymahatelnosti dlužných pohledávek,“ říká Böhme. „Přesto nevylučujeme, že by se v budoucnosti mohl způsob vymáhání měnit a mohlo by být využito i daňové exekuce prováděné interními právníky. V praxi by přicházela v úvahu vzhledem k vysoce formálnímu a náročnému procesu a k možnému personálnímu obsazení však zřejmě daňová exekuce pouze v omezeném rozsahu, a to srážkami ze mzdy a přikázání pohledávky z účtu.“ Vymáhání musí být efektivní Stejně se vyjádřila i Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA. „Vzhledem k tomu, že stoupá počet dlužníků na veřejném zdravotním pojištění, nelze i přes kontrolní a vymáhací činnost pojišťovny celou tuto agendu realizovat pouze interními zaměstnanci,“ uvedl Petr Kvapil. Pojišťovna v této problematice spolupracuje s externí společností a aktuálně neplánuje její postupy měnit. „Jsme přesvědčeni, že v našem případě je dlužné pojistné na veřejném zdravotním pojištění efektivně vymáháno a nedochází k neúměrnému navyšování nákladů na jeho vymáhání,“ řekl Kvapil. Zároveň upozorňuje na fakt, že zdravotní služby jsou poskytovány bezplatně i neplatičům pojistného a tudíž není motivace k dodržování platební morálky v systému veřejného zdravotního pojištění. Autor: Mgr. Dana Jakešová N a ombudsmanku se obrátila žena, která nesouhlasila s dluhem, který po ní vymáhala její zdravotní pojišťovna prostřednictvím soudního exekutora. Úřad obmudsmanky zjistil, že pojišťovna dluh vymáhala oprávněně. Pochybila ale v tom, že si k sepsání návrhu na nařízení exekuce najala externího právníka, který svou práci ohodnotil na dalších 17 000 korun. Původní dluh tak zbytečně narostl o další významnou položku. Při vymáhání nedoplatků má podle Šabatové zdravotní pojišťovna povinnost vymáhat dluhy sama. Pouze ve složitějších případech lze podle ní připustit, že využije služeb soudního exekutora. Není však možné, aby sepsání rutinního návrhu k soudnímu exekutorovi delegovala na najatého advokáta a náklady na jeho služby pak vymáhala po dlužníkovi. Připomněla, že zdravotní pojišťovna je zvláštním druhem právnické osoby, zřízené především za účelem provádění veřejného zdravotního pojištění. Výkon této činnosti představuje výkon státní správy, a v tomto ohledu je tedy třeba na zdravotní pojišťovny nahlížet obdobně jako na orgány státu jako takového. Co na to druhá strana Podle pojišťoven to však v reále není vzhledem k tomu, kolik je dlužníků, tak jednoduché. Začínají proto už prevencí. Například své klienty upozorňují formou SMS či e-mailu, že se blíží termín úhrady zálohy. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) pak již dva roky spuštěný systém, který klienty upozorní na to, že částka nebyla uhrazená. „Velká část lidí, kteří dluží na zdravotním pojištění, má dluhy nikoliv proto, že by se jim nechtělo platit, ale jednoduše kvůli tomu, že zaplatit zapomenou,“ říká Oldřich Tichý z VZP. „Ukázalo se, že více než pětinu dlužníků stačí na dluh jednou upozornit e-mailem či SMS zprávou, a zapomnětlivci zaplatí.“ inzerce