z právní praxe

Pavelka Partners

Cestovní ruch v dobách koronavirových aneb co (ne)přinesl Lex Voucher Tzv. Lex Voucher, jak je označován zákon č. 85/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-Co V-2 na odvětví cestovního ruchu, měl být zákonem, na který cestovní ruch čekal s napětím. Příchodem vyšší moci v podobě epidemie koronaviru SARS-Co V-2 totiž s jistou nadsázkou „padl“ legislativní rámec, neboť vůbec nebyl připraven na absolutní kolaps trhu zájezdů.

V

šechny „články“ cestovního ruchu napjatě vyčkávaly, jak se situace bude vyvíjet dále a  zda jim bude hozen „záchranný kruh“. Zprávy z  Itálie nebyly příliš příznivé, a  když americký prezident Donald Trump v noci na čtvrtek 12. 3. 2020 ohlásil 30denní zákaz veškerých cest z  Evropské unie do Spojených států, obavy dosáhly svého pomyslného maxima. Po vyhlášení nouzového stavu v  České republice s  účinností téhož dne od 14  hodin, na nějž navazovalo uzavření hranic a  omezení volného pohybu občanů ČR, a  další mimořádná krizová opatření, bylo všem jasné, že situace je kritická. Cestovní ruch byl zcela ochromen a  životaschopnost nejenom cestovních kanceláří, ale všech, kdo jsou na cestovní ruch jakkoli navázaní, byla ohrožena. Cestovní kanceláře byly bombardovány svými zákazníky s žádostmi o vrácení peněz a snažily se s  apelací na solidárnost v  těchto těžkých chvílích vyrovnávat s  danou situací dle stávající právní úpravy a  dle svých všeobecných obchodních podmínek. „První vlaštovka“1 v  podobě právně nezávazného dokumentu z 19. 3. 2020 na úrovni Generálního ředitelství Komise pro spravedlnost a  spotřebitele ukotvila směr, jakým by se mohl cestovní ruch ubírat. Generální ředitelství doporučovalo zákazníkům zájezdy odložit a  využít vouchery, aby nedocházelo k  problémům cestovních kanceláří s likviditou v důsledku hromadného vracení peněz. Dne 9. 4. 2020 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky dlouho očekávaný návrh tzv. Lex Voucher, jenž měl být oním „záchranným kruhem“, který měl předcházet úpadku velké části cestovních kanceláří. Úpadek velké části cestovních kanceláří by mělo existenční dopad rovněž i  na podnikání cestovních agentur, které pro cestovní kanceláře zajišťují prodej zájezdů, jak je 98

uváděno rovněž v důvodové zprávě k tomuto zákonu. Tzv. Lex Voucher umožňuje cestovním kancelářím vystavit v  případě odstoupení od smlouvy o zájezdu z důvodů nevyhnutelných a mimořádných okolností namísto vyplácení peněz zákazníkům tzv. voucher (poukaz) nejméně v hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd. Působnost tzv. Lex Voucher je omezena na zájezdy s  termínem zahájení od 20.  2.  2020 do 31. 8. 2020. Pro cestovní kanceláře je tak stanovena tzv. ochranná doba, o  kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd, jež končí 31. 8. 2021. Na druhé straně je pak dána možnost zákazníkům, kteří mají obavy z vycestování či mají

EPRAVO.CZ Magazine | 2/2020 | www.epravo.cz

jiné osobní důvody, pro které nemají zájem o  realizaci zájezdu, ač již odpadly nevyhnutelné a  mimořádné okolnosti, odstoupit od smlouvy o  zájezdu a  požádat o  vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného odstupného. V  prvé řadě vyvolává řada nejasností již samotná působnost tzv. Lex Voucher, když se vztahuje na zájezdy konané před platností a  účinností tohoto zákona. Jsme tak svědky zpětné účinnosti, tzv. pravé retroaktivity Lex Voucher, když skutečnosti, které nastaly v  minulosti, se mají posuzovat a  řídit právními předpisy, které se staly platnými a účinnými až později. Tzv. pravá retroaktivita je obecně v českém právním řádu nepřípustná, a  je otázkou, zda tento zákon nebude napaden z  tohoto důvodu a  z  možného rozporu s ústavním pořádkem v budoucnu.