názor

řádu, které rovněž dokáží fungovat bez jakéhosi „Sněhuláka“. Dalším, vysoce nebezpečným jevem, připomínajícím znárodnění v  přímém přenosu, je podpora poslanců – členů Podvýboru pro problematiku exekucí, insolvencí a  oddlužení, kteří na základě pozměňovacího návrhu poslance STAN Mgr. Farského navrhují odebrání Centrální evidence exekucí Exekutorské komoře ČR a  přidělení této agendy Ministerstvu spravedlnosti, a  to bez ohledu na nesouhlas tohoto orgánu s navrhovanou zákonnou úpravou. Úvodem je třeba říci, že Centrální evidence exekucí vznikla v  roce 2008 jako prostá evidence údajů, jejímž účelem bylo poskytnutí základních údajů třetím osobám, aby si mohly ověřit, zda se konkrétní fyzické či právnické osoby nenacházejí v exekuci. Komora celou dobu svědomitě plní povinnosti, které jí klade exekuční řád a prováděcí vyhláška (evidence údajů), popř. předpisy na ochranu osobních údajů, popř. kybernetické bezpečnosti. Žádná porušení povinností jí nikdy nebylo kontrolními orgány vytýkáno.

ně upravuje databázi a celý systém (zpřesňuje metodiku, specifikuje podrobně datové sety, vytvořila zcela unikátní geolokační systém, který v ČR nemá obdoby, dobrovolně vylepšuje, aniž by stát, který by měl mít primární zájem na statistikách, přispěl byť jedinou korunou. Komora k  tomu může využívat pouze výnosy z CEE, neboť funguje na neziskovém principu. Komoře stát na zřízení Centrální evidence exekucí nikdy nepřispěl ani korunu, ačkoliv mu to zákon ukládal. Od roku 2001 do roku 2008 s  ministerstvem spravednosti Komora bezvýsledně jednala o poskytnutí garančního příspěvku. Teprve poté, když tehdejší ministr spravedlnosti Pospíšil začal vyhrožovat rozpuštěním Komory pro nezřízení Centrální evidence exekucí, která měla být tímto ministerstvem zřízena a předána EK ČR, byli soudní exekutoři za obrovských nákladů nuceni Centrální evidenci exekucí zřídit ze svých finančních prostředků.

dost odborníků, kteří za použití selského rozumu naleznou odvahu říci, že tudy cesta opravdu nevede. S  ohledem na výše uvedené je podle mého názoru problém „Sněhulák“ i  problém Centrální evidence exekucí v  legislativím procesu, probíhajícím v  Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, otázkou nejenom předběžnou, ale i  zásadní. Bez jejího rozumného vyřešení totiž ztrácejí další, dobře míněné legislativní záměry, svůj původní smysl. Věřím, že zákonodárný sbor se tak bude řídit nejenom principy zdravého rozumu, ale i vycházet ze skutečnosti, že Česká republika je demokratickým a právním státem. 

•

JUDr. Vladimír Plášil, LL.M., prezident Exekutorské komory České republiky

Její odebrání a předání státu by se tak rovnalo v podstatě znárodnění bez finanční náhrady.

Komora čelí poptávce zejména vlivových organizací (prověřitelské i  prodlužnické) po agregovaných datech z CEE (geografické rozdělení, věkové rozdělení atp.), což jí však původní zákonná úprava neukládala.

Za svoji dobrovolnou snahu je Komora v  pozměňovacím návrhu poslancem Mgr.  Farským zcela nepochopitelně haněna. Komora nečeká, že ji někdo pochválí, zcela se ale ohrazuje proti nařčením, kterých se dopouští odůvodnění předloženého pozměňovacího návrhu.

Databáze nebyla a po technické stránce není na generování statistik technicky konstruována, protože zákonodárce ji zřídil pouze za účelem zjištění, zda se konkrétní subjekt nachází v exekuci či nikoliv. Komora postup-

I když citovaný pozměňovací návrh poslance Mgr. Farského byl doporučen Podvýborem pro problematiku exekucí, insolvencí a oddlužení, jako poradnímu orgánu Ústavně právního výboru k přijetí, věřím, že se najde www.epravo.cz | EPRAVO.CZ Magazine | 2/2020

11