judikatura Dodatečné daňové tvrzení Smyslem prodloužení lhůty podle § 148 odst. 2 daňového řádu je vytvořit prostor, aby po podání dodatečného daňového tvrzení nebo po vydání výzvy k jeho podání bylo možno na jejich základě daň doměřit ve lhůtě, o kterou se lhůta prodlužuje. Vliv daňové kontroly na běh lhůty je upraven výslovně v  § 148  odst. 3 daňového řádu tak, že lhůtu přerušuje. Předpokladem přerušení lhůty je, že ještě běží. Výzva podle § 145 odst. 2 daňového řádu vytváří nezbytný prostor pro dobrovolné splnění daňové povinnosti daňovým subjektem, tento prostor mu musí být poskytnut. Pokud výslovně odmítne využít této možnosti a  je-li třeba k  prokázání správcem daně ve výzvě tvrzeného podezření provedení daňové kontroly, musí být i ta zahájena včas, tedy v původní lhůtě.

Typ žaloby K tíži účastníků řízení nemůže jít nepřehlednost (resp. absolutní neprostupnost) žalobních typů ve správním soudnictví. Výklad a  aplikace procesních pravidel nemohou být prováděny tak, aby docházelo k  nepřípustnému oslabování ochrany hmotných práv poskytované soudy.

Trvalé úložiště „vyhořelého“ jaderného paliva Ve fázi přípravy geologického průzkumu (stanovení průzkumného území) je třeba brát v  úvahu jen zájmy, jež by mohly být dotčeny samotným prováděním průzkumu. Jen pokud by již při přípravě průzkumu vyšlo najevo, že s  největší pravděpodobností nebude možno v  lokalitě, kde by měl průzkum proběhnout, trvalé úložiště vybudovat, je to důvodem k  tomu, aby průzkumné území nebylo stanoveno a  průzkum se neprovedl. Provádět geologický průzkum má smysl jen v  té lokalitě, kde naplnění účelu, pro který je prováděn, není vyloučeno. Důvodem pro závěr, že v  určité nadějné lokalitě nelze trvalé úložiště

vybudovat, a tedy není ani účelné provést průzkum, však rozhodně nemůže být toliko odpor místní komunity k tomuto záměru. Stejně tak tímto důvodem nemohou být stávající zvláštní přírodní hodnoty dané lokality či například to, že jde o klidné místo využívané k rekreaci. Nelze totiž vyloučit, že průzkum a  srovnání jeho výsledků s  průzkumy jiných nadějných lokalit ukáže, že právě tato lokalita je při celkovém poměření konkurujících si zájmů, práv a hodnot nejvhodnější k vybudování trvalého úložiště, a to i při zohlednění nutnosti „obětovat“ zvláštní přírodní hodnoty či zasáhnout do dosavadního způsobu využití místa.

Plné texty naleznete na www.epravo.cz v sekci „Soudní rozhodnutí“

Příjem dle § 35ba odst. 1 písm. b) ve spojení s  § 18 odst. 1 zákona o  daních z  příjmů není pouhým nárokem. Nelze tak uvažovat o využití výkladového pravidla v pochybnostech mírněji (in dubio mitius, resp. in dubio contra fiscum).

noceno ve vztahu ke konkrétnímu důvodu jeho poskytnutí se zohledněním toho, kdy se o  tomto důvodu služební funkcionář dozvěděl. Pokud jde o  vyslání na jazykový kurz, kurz odborné přípravy, studijní a  ozdravné pobyty, či nařízení a  čerpání dovolené, nelze tyto důvody nepřítomnosti považovat za takové, pro něž by bylo možné jinému příslušníkovi nařídit službu přesčas. Ve všech těchto případech se jedná o  situace, které služební funkcionář může dopředu ovlivnit, a nepředstavují tak pro policejní sbor žádnou nečekanou událost. Pro účely nařízení služby přesčas jednomu policistovi je zcela nerozhodné, kdy jiný policista požádá např. o dovolenou.

Doměření daně

Služební poměr

Pokud správce daně disponuje natolik silnými poznatky, z nichž lze vytvořit důvodný předpoklad o  doměření daně, je povinen vyzvat daňový subjekt dle § 145 odst. 2 daňového řádu k podání dodatečného daňového tvrzení a nemůže rovnou přistoupit k zahájení daňové kontroly. Výzva dle § 145 odst. 2 daňového řádu je operativním nástrojem, lhůta k podání dodatečného daňového tvrzení (případně vyjádření nesouhlasu daňového subjektu s  důvody změny poslední známé daně) je obvykle stanovována v  řádech dnů. Pokud je výzva k  podání dodatečného daňového tvrzení vydána až na samém sklonku prekluzivní lhůty ke stanovení daně, skutečnost, že již nezbývá časový prostor k zahájení daňové kontroly, je nutné připsat k tíži správce daně.

Ustanovení §  190 odst. 8 zákona o  služebním poměru výslovně neupravuje, jak má odvolací orgán postupovat, dojde-li ke zrušení nebo změně rozhodnutí jen v jeho části. Odvolací správní orgán je oprávněn ve smyslu § 59 odst. 2 spr. ř., shledá-li pro to patřičné důvody, napadené rozhodnutí změnit nebo zrušit, jinak odvolání zamítnout a  rozhodnutí potvrdit. Taková změna nebo i  zrušení se může vztahovat vůči celému rozhodnutí (resp. všem jeho jednotlivým výrokům), nebo jen k  jeho jednotlivým výrokovým částem. V  takovém případě je však nezbytně nutné postupovat s  ohledem na § 59  odst.  2  spr.  ř. in fine tak, že obstojí-li část výroku u  odvolacího orgánu, ve zbylém rozsahu se odvolání zamítá a  rozhodnutí se tím potvrzuje. Má-li správní rozhodnutí více výroků, je třeba řádně uvést, jak odvolací správní orgán naložil se všemi jednotlivými výroky, které zrušil či změnil, a které naopak potvrdil zamítnutím odvolání. 

Daň z příjmů fyzických osob

Služební poměr a služba přesčas Poskytnutí služebního volna z  hlediska možnosti nařídit službu přesčas musí být hod-

•

www.epravo.cz | EPRAVO.CZ Magazine | 2/2020

131