HOLEC, ZUSKA & Partneři

z právní praxe

Vybrané aspekty elektronické komunikace v zadávacím řízení Elektronizace zadávání veřejných zakázek byla jako fenomén významně podpořena přijetím zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“), který mj. též v oblasti elektronizace vychází z evropských zadávacích směrnic, zejm. tzv. klasické zadávací směrnice.1 Stěžejní roli hrálo zakotvení § 211 do ZZVZ, jenž závazně stanoví elektronickou formu komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem v rámci zadávacího řízení. První fáze účinnosti tohoto ustanovení, která se týká pouze vymezené části zadavatelů, byla datována ke dni 18. 4. 2018. Druhá, vztahující se již na kompletní vymezení zadavatele ve smyslu § 4 ZZVZ, pak ke dni 18. 10. 2018. Uvedené tedy znamená, že od 18. 10. 2018 jsou všichni zadavatelé povinni komunikovat v zadávacím řízení s dodavateli zásadně elektronickou formou, a to nejen u zadávacích řízení zahájených od tohoto data, ale taktéž u zadávacích řízení zahájených dříve, která do 18. 10. 2018 neskončila.

P

ovinnost elektronické komunikace se obecně vztahuje na všechny zadavatele i dodavatele, neuplatní se však na každou veřejnou zakázku. Ustanovení § 211 odst. 1 ZZVZ totiž výslovně zmiňuje pouze komunikaci uskutečňovanou v  zadávacím řízení a  při zvláštních postupech podle části šesté ZZVZ. Veřejné zakázky malého rozsahu, na něž se uplatňuje výjimka dle §  ZZVZ, tudíž zůstanou 31 touto povinností nedotčeny. I  nadále pro ně tudíž bude povinné především dodržování zadávacích zásad dle § 6 ZZVZ a  uveřejňování smlouvy na veřejnou zakázku a skutečně uhrazené ceny dle § 219 ZZVZ. Opatrnost lze doporučit v  případě zadávání spolufinancovaných veřejných zakázek. U nich by se totiž mohlo stát, že poskytovatel dotace v  rámci svých vlastních pravidel stanoví zadavatelům povinnost pravidla elektronické komunikace dodržovat i  při zadávání veřejných zakázek

malého rozsahu. Byť takový přístup poskytovatelů dotací zatím není znám, je nezbytné aktualizace pravidel pro zadávání veřejných zakázek sledovat též právě s  ohledem na případné zakotvení povinnosti elektronické komunikace.

platí speciální pravidlo dle § 33 ZZVZ, které výslovně odkazuje na §  211 odst. 1 ZZVZ. Komunikace mezi zadavatelem a  dodavatelem při vedení předběžných tržních konzultací proto musí být především písemná, nikoliv nezbytně v elektronické formě.

Povinná písemná komunikace se vedle veřejných zakázek malého rozsahu neuplatní v  přípravné fázi zadávacího řízení nebo po jeho skončení, tedy ve fázi realizace veřejné zakázky na základě uzavřené smlouvy. V praxi tak zadavatelé nemají povinnost činit úkony související s  veřejnou zakázkou elektronicky kdykoliv mimo zadávací řízení, a to ani tehdy, pokud u nich fakticky ke komunikaci s dodavatelem dochází. Za takový případ lze označit např. provedení průzkumu trhu za účelem stanovení předpokládané hodnoty nebo vedení předběžných tržních konzultací. U  předběžných tržních konzultací však

V běžné praxi zadavatelů § 211 ZZVZ znamená především to, že zadavatelé musí umožnit zásadně pouze elektronický příjem nabídek, elektronické podávání žádostí o  vysvětlení zadávací dokumentace, elektronicky realizovat komunikaci s  dodavatelem týkající se žádosti o  objasnění nebo doplnění nabídky (příp. zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny) nebo vyzývání dodavatele k předložení originálů dokumentů o  kvalifikaci před podpisem smlouvy. Zadavatelé mají ve většině případů s  elektronickou komunikací již rozsáhlé zkušenosti. Těmi, kterým může plně elektronická komunikace způsobovat

www.epravo.cz | EPRAVO.CZ Magazine | 4/2018

117