lifestyle
Recepce v Korunním dvoře funguje 24 hodin denně
Výchozí stav a problémy Korunní dvůr na pražských Vinohradech původně sloužil jako měšťanský pivovar, jehož provoz skončil ve 40. letech 20. století. Poté se pozvolna měnil v brownfield; chátrající areál postižený vysokou kriminalitou, která z něj nevymizela ani po rekonstrukci na začátku 21. století. Komplex rezidenčních a komerčních budov, který postrádal vizi a koncepci budoucího rozvoje, byl navíc zatížený vysokým investičním dluhem a problematickou komunikací mezi výborem, správou SVJ a jednotlivými vlastníky jednotek, což podstatně blokovalo možný rozvoj celého areálu.
Revoluční změna fungování správy SVJ Co vedlo k restrukturalizaci SVJ Korunní 810 a jak tento proces probíhal? Odpovídá Roland Hofman, předseda dozorčí rady manažerské a investiční skupiny M.L. Moran, který je předsedou SVJ od roku 2013: „Do společnosti Korunní Dvůr, s.r.o., respektive SVJ Korunní 810, jsem vstoupil po propuknutí krize. Nepříznivé investiční podmínky a hon na nájemce a klienty se daly očekávat, ale celý areál Korunního dvora evokoval spíše budovy v Palermu než na Královských Vinohradech. Přitom s takovým potenciálem! V bezprostřední blízkosti historického centra, s vynikající dopravní dostupností. Tou dobou ovšem místo duchů; logicky hmatatelná projekce tehdejšího stavu. Chátrající areál s obrov192
ským, složitě řešitelným zděděným investičním dluhem, naprosto bídná, záhadná komunikace mezi správou SVJ a zbytkem vlastníků/uživatelů areálu. Nechápal jsem, jak je možné, že s náklady zhruba 3 mil. Kč ročně za ostrahu se běžně kradou kočárky z uzavřených budov, kola rovnou z balkónů a vykrádají se auta přímo z podzemních garáží. Neviděl jsem jediný důvod, proč podporovat netransparentní činnosti a jednání tehdejší správy SVJ. Bezpečí, komfort, transparentní, efektivní komunikace a nakládání s finančními prostředky byly hlavními atributy mé touhy po změně,“ vysvětluje Roland Hofman. Koncem roku 2014 to přišlo. Výbor, tentokrát již v novém obsazení, přistoupil k revolučnímu kroku: správa SVJ v rukou vlastních zaměstnanců. „Během několika schůzek s experty z oblasti správy SVJ jsem teprve pochopil, do čeho jsme se pustili. Že taková změna v areálu, který má počet obyvatel vyšší než většina obcí v ČR, vyžaduje tak aktivní roli výboru, jako nikdy předtím. Nikde v ČR neudělal výbor SVJ změny takového rozměru, jako výbor SVJ v Korunní. Mnoho lidí nás od této změny zrazovalo. Říkali, že nemáme šanci rychle nastavit fungující procesy. Tvrdili, že nezvládneme řídit vlastní zaměstnance. Říkali, že tento projekt je nesmysl. Všem totiž bylo jasné, že nový systém správy klade obrovské nároky na časovou kapacitu, flexibilitu a expertízu výboru. Záležitostmi výměny a fungování správy SVJ jsem osobně doslova žil řadu měsíců. Byli jsme pod obrovským tlakem. Ale dokázali jsme to. Do roka jsme
EPRAVO.CZ Magazine | 4/2018 | www.epravo.cz
byli schopni prezentovat významně kladné výsledky,“ komentuje Roland Hofman.
Rozvoj SVJ ve smyslu budování komunit Prvním krokem bylo sestavení kvalitního, proškoleného týmu vlastních zaměstnanců v čele s experty v daném oboru. Důkladnějším a efektivnějším řízením pracovních činností zaměstnanců se podařilo postupně naplňovat vize a cíle výboru SVJ – zkvalitnit a rozšířit nabídku poskytovaných služeb, stejně jako zlepšit životní podmínky uživatelů a vlastníků při dosahování značných finančních úspor. „Celkové náklady byly sníženy téměř o 20 % a byl dokonce vytvořen účetní zisk. Naše business manažerské know-how jsme se snažili maximálně využít a ‚přelít’ i do týmu vlastních zaměstnanců. To se pochopitelně nestane přes noc a vyžaduje to dlouhodobě vaši plnou angažovanost. Ale všechna naše snaha se nám vždy vyplatila. Například sledováním vývoje cen plynu a energií a uskutečněním jejich nákupu právě ve správný okamžik jsme opět ušetřili značnou částku,“ uvádí Roland Hofman. „Uspěli jsme i v každodenních záležitostech. Dílčím klíčovým úspěchem bylo vytvoření nonstop fungující recepce, ochotné vstřícně, slušně a okamžitě s lidmi komunikovat. Správa SVJ musí být stabilizačním prvkem celého systému. U nás tomu tak začalo být. Lidé se začali o provoz areálu více zajímat, prostřednictvím recepce aktivně komunikovali se správou i s výborem SVJ. Správa SVJ dostala podobu konkrétních obličejů, denně přítomných osob, nikoliv